Chat with us, powered by LiveChat

Content creatie uitbesteden?

Voor veel organisaties is content creatie een uitdaging.
Kom je er niet aan toe, dan kun je content creatie uitbesteden.
Hier lees je aan wie en hoe dat werkt.

Weet waar je rekening mee moet houden als je content laat maken
door een bureau of door een freelancer.

In deze blog zetten we de voor- en nadelen van beide opties op een rij.

Je content creatie uitbesteden aan een bureau of freelancers doe je niet zomaar, het is een van de belangrijkste taken binnen de marketingorganisatie.

Jij denkt na over contentmarketing. Daarom lees je nu deze blogpost. Wellicht ben je zelfs al zo ver dat je weet dat contentmarketing ook voor jou de juiste strategie is. De juiste strategie voor de online strijd om meer leads en bezoekers. Een strategie waarmee je, als je hem op de juiste manier inzet, zelfs de strijd kunt aangaan met je aller sterkste concurrent. Je trekt zo gemakkelijker nieuwe bezoekers naar jouw website. Bezoekers die je middels jouw unieke content, klaarstoomt om ambassadeurs of bijvoorbeeld nieuwe betalende en enthousiaste klanten te worden. 

Maar ben je nog niet zo ver en twijfel je of contentmarketing voor jou wel een goed idee is. Of het wel past bij jouw bedrijf, dienst of product.
Bekijk dan onderstaande lijst eens voordat je besluit of je content creatie uitbesteedt of niet.

  • 53% van alle marketeers zeggen dat het schrijven van een waardevolle blog de belangrijkste taak van hun inbound marketing strategie is.
  • Marketeers die 10 blogs per maand publiceren genereren 410% meer traffic dan collega’s die geen content maken.
  • 75% van de traffic op nieuwe posts wordt gegenereerd door lezers van oude posts.
  • 32% van de B2B marketeers werkt met een uitgewerkte content marketing strategie.
  • 47% van de klanten bekijken 3 tot 5 pagina’s met waardevolle content, voordat ze een gesprek willen met een vertegenwoordiger.
  • 70% van de klanten leert een bedrijf het liefst kennen via redactionele artikelen.

Content creatie uitbesteden, de voor en nadelen

Nu we gezien hebben dat het creëren van content een strategisch goed idee is, komt de volgende vraag; Hoe pak je dat aan? Met andere woorden, ga je intern zelf aan de slag met het maken van interessante content voor je doelgroep? Of ga je dit uitbesteden? Natuurlijk is de beschikbaarheid van interne resources de eerste vereiste. Maar ook de kwaliteit, de benodigde tijd en financiële investering is er een om goed in overweging te nemen. Want content produceren is één, maar als deze content niet op de juiste manier geproduceerd wordt, of wanneer deze de doelgroep niet bereikt is het simpelweg een verspilling van tijd en geld.

Voordelen van zelf content maken:

  • Mogelijkheid sneller te schakelen bij ad hoc situaties.
  • Flexibeler ten aanzien van inhoud.
  • Interne resources hebben meer kennis van de markt en jouw oplossing.

Voordelen content creatie uitbesteden

  • Content productie vraagt om specialisme.
  • Externe frisse blik.
  • Hierdoor is de content vaak gemakkelijker te begrijpen voor de lezer.
  • Mogelijkheid om te upscalen indien wenselijk.
  • Gebruik maken van de laatste kennis en vaardigheden over internet copywriting.
  • Aanwezig kennis aangaande zoekmachine optimalisatie.
  • Minimale belasting van de bestaande organisatie.
  • Kostenefficiënt: opdracht geven, produceren, factuur betalen en door.

Content creatie uitbesteden met hulp van een flexibele schil.

Steeds meer bedrijven werken met een flexibele schil met freelance contentmakers. Veel creatieve contentmakers werken namelijk zelfstandig. Je kunt ze inhuren voor een klus, of voor een langere periode. Een flexibele schil heeft veel voordelen. Een freelance contentmaker geef je een opdracht en deze gaat direct voor je aan het werk. Ze lezen zich snel in, werken efficiënt en gaan door waar werknemers stoppen. Het zijn ondernemers, zonder last van sleur, interne belangen, scrum sessies of maandagochtend-meetings. Ze zijn pragmatisch en werken de klok rond om jouw deadlines te halen.

 

Content creatie versterken door recruitment.

  • start je al met een lang en vaak kostbaar recruitmenttraject.
  • heb je te maken met een inwerkperiode.
  • krijg je te maken met vakantieaanvragen, ziekte, zwangerschapsverloven en meer .
  • duizendpoten bestaan niet, je zult concessies moeten doen in je eisenpakket. Dat heeft effect op je dekking in de productie van contentmiddelen.
  • heb je eenmaal die creatieve duizendpoot gevonden dan kun je die ook 40 uur per week voor relatief weinig geld aan het werk zetten.
  • een medewerker heeft na verloop van tijd diepere kennis van propositie en markt dan een freelancer.

Content creatie uitbesteden als opdrachtgever

  • betaal je niet of nauwelijks acquisitie kosten voor het inhuren van een freelancer.
  • betaal je naar output per project, of betaal je een all-in uurtarief.
  • heb je te maken met een klant-leveranciersverhouding in plaats van werkgever-werknemer met veel voordelen.
  • heb je geen beoordelingsgesprekken of functioneringsgesprekken.
  • kun je geen duizendpoot vinden? Huur dan meerdere freelancers in om de slagkracht van een duizendpoot te krijgen.
  • ben je veel flexibeler om op- of af te schalen als de marktomstandigheden veranderen.
  • als de creativiteit op is dan huur je gewoon een andere contentmaker in.
  • als een freelancer ziek wordt, zwanger is of op vakantie gaat dan zorgt deze zelf voor achtervang, het is in elk geval niet jouw probleem.

Content creatie uitbesteden met een flexibele schil.

Freelance contentmakers kosten je als opdrachtgever meer dan een vaste medewerker. Toch kiezen veel organisaties voor flexibele inhuur. Je loopt als opdrachtgever minder risico dan wanneer je een medewerker in vaste dienst neemt. En in de huidige krappe arbeidsmarkt kiest het beschikbare talent liever voor een vast contract dan voor de flexibiliteit die jij als werkgever wilt hebben.

Of je een flexibele schil met freelance contentmakers gebruikt, of extra nieuwe medewerkers aantrekt, hangt af van wat het meeste bij je past. Bouw je graag verder aan je personeelsbestand of besteedt je sommige competenties uit?

Als je kiest voor dat laatste stel je jezelf waarschijnlijk de vraag; hoe regel je een flexibele content creatie schil?
Je kunt een flexibele schil zelf managen of door een bureau laten doen. Let wel, in de meeste gevallen zal een bureau hiervoor een bureaufee of vergoeding vragen. Je kunt de inhuur van freelance contentmakers ook zelf doen. Als je weet wat voor contentmiddelen je wilt laten maken, is het vrij eenvoudig daar de juiste expertise voor in te huren. Als je werkt met een contentkalender wordt dat alleen nog maar overzichtelijker. Weet je niet wat dat is?
Onze partner DataDirection helpt je daar graag bij.

Een freelance content creatie schil samenstellen is makkelijker dan je denkt. Freelance contentmakers zijn aanwezig op alle sociale media kanalen en hebben zelf ook een eigen website. Daarnaast bieden diverse online platformen de mogelijkheid om een copywriter of een fotograaf te vinden. Kijk maar eens op Tekstnet of fotografen.nl je kunt er door allerlei profielen scrollen en offertes opvragen.  Je kunt ook een eenvoudige oproep doen op bijvoorbeeld LinkedIn.

Beide mogelijkheden brengen je waarschijnlijk in de positie dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom dat we bij ConTendR.nl ook een andere werkwijze hanteren. Vertel wat voor contentmiddel je wilt laten maken en welke expertise je daarvoor zoekt. Je ontvangt van speciaal geselecteerde contentmakers een voorstel en offerte. Je hoeft zo niet meer door tientallen reacties of verschillende websites te bladeren. Dat scheelt tijd en daarom geld. Je bent bovendien geen bureaufees of dergelijke kwijt, zo houd je meer budget over voor jouw content creatie.
Meer over hoe we werken? Dat lees je hier.

Meer informatie? Bel 033-3036050