Chat with us, powered by LiveChat

Content Marketeer als motormanagement van MarTech.

Content Marketeer als MarTech motormanager

Op alle jobboards stikt het ervan: vacatures voor Content Marketeers.
Aangejaagd door de explosieve groei van marketing technologische mogelijkheden zoeken we massaal naar creatieve duizendpoten.
In deze blog kijken we naar de rol van de content marketeer in de organisatie.

Waarom een Content Marketeer?

Om goed te begrijpen wat de rol van de Content Marketeer zou moeten zijn, moeten we eerst even terug naar het ontstaan van de functie. De afgelopen jaren heeft content marketing een stevige functie gekregen in de marketingorganisatie. Door snelle ontwikkelingen op het gebied van marketingtechnologie, is een grote behoefte aan de productie van relevante content ontstaan. Want zonder content heb je niet zo veel aan technologie.
Om overzicht te houden op de samenhang en de eenheid van die content, ontstaat de behoefte aan een uitvoerende marketingspecialist, die de hele contentmarketingstrategie bewaakt.
Marketing Technologie is daarmee de aanjager van de behoefte aan content marketeers.

Hoe staat het er momenteel eigenlijk voor met die marketing technologie? 

Ontwikkeling in Marketing Technologie 2018-2019

Marketing technologie heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Er zijn inmiddels meer dan 5500 aanbieders oplossingen die op enige manier een bijdrage leveren aan het realiseren van marketingdoelstellingen.
Vorig jaar heeft de gemiddelde marketingafdeling meer geld uitgegeven aan het implementeren van technologie dan de gemiddelde IT afdeling.
Uit recent onderzoek van Gartner blijkt dat in 2018-2019 29% van het CMO budget naar marketing technologie gaat. Dat is bijna 30% meer dan in 2017. Het budget overstijgt ruim dat van personeel (24%) en de inhuur van bureaus (23%).

In de top 10 van marketing vaardigheden die de ondervraagde CMO’s nodig hebben om hun doelen te kunnen realiseren, prijkt het aankopen en implementeren van marketing technologie op een tweede positie, vlak achter analytics. Opvallend is dat het creëren van content op een 9e positie staat. Opmerkelijk omdat het budget voor personeel en de inhuur van bureaus samen nog altijd goed is voor bijna de helft van het totale marketingbudget. Conclusie is dat 75% van het budget van de CMO gaat uit naar marketing technologie en content marketing. Daarom ook dat het op LinkedIn, Indeed en andere kanalen stikt van de vacatures voor een content marketeer of content manager. Waarom eigenlijk?

Content is de olie van de marketing technologie motor.

Wat heb je aan al die marketing technologie als er geen content beschikbaar is?
Je kunt gebruik maken van marketing automation, chatbots, CRM, social media dashboarding en nog veel meer, maar zonder relevante content implementeer je een geweer zonder kogels. Je kunt je best doen maar je raakt niets!

Content is de smeerolie van je marketingmotor.
Binnen veel organisaties zijn content marketeers verantwoordelijk voor het tijdig bijvullen met relevante content om te voorkomen dat de commerciële organisatie tot stilstand komt. Andersom werkt dit net zo, heb je wel content maar gebruik je geen technologie dan heb je een vol distributiecentrum maar niets om het pakketje naar de klant te brengen. Toch zie je nog veel bedrijven die kwalitatief goede content aanbieden zonder dat deze achter een gate staan. Zij hebben geen idee wat deze content oplevert. 

content marketing journey
Dit blijft een van de beste buyer journey infographics: van spotONvision

Gated content is een eenvoudige manier om marketing technologie te activeren. Een prospect die echt interesse heeft laat gegevens achter om toegang te krijgen tot de content. De lead is gegenereerd en de basis van de buyer journey is gelegd. Hierna ontstaat een traject van verrijking van de lead: het ontwikkelen van een relatie zonder dat er latente koopbehoefte is. Dit noemen we ook wel lead nurturing.

Een download van gated content betekent niet dat je meteen je nieuwe lead moet bellen. Goede doelen hebben nog wel eens de gewoonte om na het downloaden van gated content meteen een callcenter op de lead af te sturen. Die is daar vaak nog niet aan toe waardoor er voortijdig een einde komt aan een potentieel waardevolle relatie. 

Oké maar wat doet de content marketeer in dit verhaal?

Een content marketeer is een marketeer die belast is met de creatie en verspreiding van marketingcontent. Het is in die zin een van de belangrijkste gebruikers van marketing technologie. Veel bedrijven die actief zijn met content marketing investeren in dergelijke medewerkers omdat zij zelf de regie willen hebben over de contentproductie. Maar is dat de juiste rol? 

De rol van de content marketeer.
Een content marketeer is een creatieve marketingprofessional met grondige kennis van de doelgroep persona’s en diens customer journey. De content marketeer weet welke informatiemiddelen de doelgroep gebruikt gedurende die klantreis en zorgt dat deze beschikbaar zijn. De nadruk ligt dan ook met name in de coördinatie van de verspreiding en het monitoren van de conversie van de content. Niet zozeer in de productie van relevante content.

De essentie van accountability.
Het analytisch vermogen is een essentiële eigenschap van een goede content marketeer. CMO’s sturen al jaren op ROI omdat de toegevoegde waarde van marketing in de organisatie altijd ter discussie staat. Content marketing kost veel geld maar kan, indien goed ingericht, van grote toegevoegde waarde zijn op het succes van de hele organisatie. Door de ontwikkelingen op het gebied van marketing technologie is een stortvloed van data beschikbaar. De content marketeer bewaakt en analyseert deze data en stuurt bij waar dat nodig is. Het bijsturen op de contentstrategie op basis van de resultaten behoort ook tot de taken van de content marketeer.

De content marketeer hoeft natuurlijk niet overal goed in te zijn, sommige content laat je liever maken door specialisten. De coördinatie van de productie, het doel en de aansluiting met andere contentmiddelen worden dan bewaakt door de content marketeer. Hier neemt deze dan een projectmanagement rol op zich door verschillende contentmakers aan te sturen. De content marketeer is daarmee veel meer de katalysator tussen de organisatie en de verschillende contentproducenten. Goede aansturing van de bureaus en freelance contentmakers is daarom essentieel. Een goede content marketeer is daarom sterk in het opstellen van briefings en bewaakt steeds het productie proces. 
De content marketeer is in die zin meer een spin in het web dan een duizendpoot…

Duizendpoten bestaan niet.
Elke fase van de klantreis vraagt om andere contentmiddelen: whitepapers, infographicsvideo’s etc.
Omdat bedrijven al deze contentproductie in één fte proppen zie je veel vacatures voor een ‘creatieve duizendpoot’. 
Kijk maar eens op Indeed of LinkedIn.
De ideale kandidaat is vaak omschreven als een datagedreven, SEO-tekstschrijvende, multilinguïstische, photoshoppende, videomonteerder die ook nog grondige kennis heeft van communicatie én marketing.

Ze bestaan niet en daarom moeten je altijd concessies doen ten aanzien van de gewenste expertise.
Dat is jammer want in het creëren van content wil natuurlijk niemand concessies op expertise doen.kenni

Samenvattend:

Vond je dit een leuke blog?  Deel ‘m met iemand anders!

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on facebook

Lees lekker verder in onze anders blogs over contentmarketing en contentcreatie:

Wat is een ZZP-platform?

Het oprukken van ZZP-platforms is regelmatig in het nieuws. Reden voor ConTendR om een blog te wijden aan wat een ZZP-platform nu wel en niet is want daar bestaat nog wel eens onduidelijkheid over.

Lees verder »

HR & Marketing werken samen bij Employer Branding

HR & Marketing werken samen bij Employer Branding Samen ten strijde trekken en content marketing inzetten bij ‘the war on talent.’ Post & Pray…dat was van oudsher dé manier voor bedrijven om de zoektocht naar talent in te richten; het plaatsen van vacatures op vacaturesites, het delen van deze plaatsing via social media en dan

Lees verder »

Meer informatie? Neem contact op: 033-3036050