Chat with us, powered by LiveChat

Hoe zet je video, beeld en tekst in om meer rendement uit een beurs te halen?

Van 2011 tot en met 2016 was ik betrokken bij de organisatie van de vakbeurs Zorg & ICT:  Dé plek voor zorgprofessionals en bedrijven die met innovatieve ICT toepassingen een betere en efficiëntere zorg voor patiënten willen realiseren. Een goed voorbeeld van een modern (content driven) event dat online marketing combineert met de kracht van offline ontmoetingen. Welke rol speelt contentmarketing eigenlijk bij vakbeurzen?

Voorbereiding voor bezoek

Wanneer je op de Zorg & ICT beurssite kijkt naar de online exposantenprofielen, dan valt op dat veel bedrijven gebruik maken van de mogelijkheid om whitepapers; casestudies, productvideo’s en animaties te verspreiden binnen de bezoekerscampagne van de beurs. Dat is relevant omdat beursbezoekers zich voorafgaand aan een event oriënteren welke innovatieve oplossingen er te vinden zijn. Ook professionals oriënteren zich als consumenten via het online kanaal en als jouw propositie daar niet te vinden is, word je niet overwogen. Zo simpel is het.

zorgcontent

Het effect van content marketing in campagnetijd

Steeds meer beursorganisaties bieden exposanten de mogelijkheid om content te verspreiden in de marketingcampagne voorafgaand aan een evenement. Die content kan bestaan uit een veelvoud aan middelen zoals whitepapers, case studies, brochures, films, onderzoeken, interviews en visiedocumenten. In 2016 deed ik, in het kader van mijn marketing master, uitgebreid onderzoek naar de effecten van content marketing op vakbeurs rendement. De belangrijkste conclusie: exposanten die voorafgaand aan de beurs online content aanbieden ontvangen niet alleen meer bezoekers op de stand, maar ook de beslissingsbevoegdheid van die bezoekers is significant hoger. Contentmarketing voorafgaand aan een vakbeurs is daarmee een belangrijke succesfactor voor een rendabele beurscampagne. Hoe zorg je nu dat jouw content getoond wordt bij jouw doelgroep? Nadat een bezoeker is geregistreerd voor het evenement, bestaat er van hem of haar een interesseprofiel. Nu kan er relevante -en bij deze interesse passende- content aangeboden worden. De eigenaar van de content heeft de mogelijkheid om in te zien wie welke middelen bekeken heeft. Voor zowel marketing als sales is dat essentiële informatie. Heeft een persoon meerdere contentmiddelen bekeken (meerdere touchpoints) en zich ook voor jouw presentatiesessie geregistreerd? Dan is dit een hot lead die een telefoontje verdient, een persoonlijk gesprek op de stand is wellicht al wel opportuun!

Hoe ontstaat het leadprofiel?

Door digitalisering van het bezoekersregistratieproces en het opslaan van bezoekersprofielen is er veel data beschikbaar voor exposanten. Nederlandse beursorganisaties hebben in de afgelopen jaren namelijk veel gedaan om de meetbaarheid van beurscampagnes te versterken. Bezoekers moeten, in ruil voor gratis toegang, een uitgebreide online registratie doorlopen waarbij een interesseprofiel en een leadprofiel worden aangemaakt. Deze gegevens worden verwerkt in de toegangsbadge en zijn te scannen door de exposant. Deze digitale gegevens worden verzameld en kunnen met hulp van CRM-software worden opgevolgd. Bedrijven die hier goed mee omgaan kunnen op deze wijze zien hoeveel omzet er uit de contacten van de beurscampagne voortvloeit. Doen zij dat niet, dan is al snel onduidelijk waar de omzet vandaan kwam en welke marketingcampagne een bijdrage heeft geleverd.

Een gemiste kans

Op de site van Zorg & ICT tref je meer dan 600 verschillende whitepapers gericht op de doelgroep van de exposanten. Dat is nog exclusief de video content en product animaties. Toch zijn er nog genoeg exposanten die de kansen van content marketing links laten liggen. Tijdsgebrek of moeite met het creëren van relevante content worden vaak genoemd als reden voor het niet gebruik maken van deze (bij de deelname inbegrepen) leadgeneratie tool! Werk aan de winkel voor marketing!

Vakbeurzen als middel voor contentcreatie

Vakbeurzen zelf zijn een ideaal platform voor contentcreatie. Als je een presentatie geeft over jouw waardepropositie kun je deze sessie net zo goed op video vast laten leggen. Product lanceringen, het tekenen van nieuwe contracten en andere hoogtepunten voor jouw organisatie omzetten in deelbare content. Je kunt de beelden na het evenement eenvoudig verspreiden via het online kanaal en naar prospects en klanten die je wel verwacht had, maar niet ontmoet hebt.

Druk met leadgeneratie

Als marketeer ben je tijdens de beurs bezet met de coördinatie van je stand, leadgeneratie en samenwerken met collega’s. En het salesteam met de prospects en klanten, dus wie maakt jouw content? Via ConTendR kun je contentproducenten vinden die je helpen bij het maken van video, podcasts, evenementenfotografen en journalisten met verstand van jouw markt en doelgroep.

Suggestie of een vraag?