HR & Marketing werken samen bij Employer Branding

Samen ten strijde trekken en contentmarketing inzetten in ‘the war on talent.’

Post & Pray…dat was van oudsher dé manier voor bedrijven om de zoektocht naar talent in te richten; het plaatsen van vacatures op vacaturesites, het delen van deze plaatsing via social media en dan maar hopen dat de juiste talenten toehappen. Misschien een recruiter inhuren, maar dat kan ook juist tegen je werken. Niet elke recruiter heeft een even persoonlijke benadering van kandidaten, ze krijgen veelal pas betaald als de vacature is vervuld, dus de druk is groot. Hoe word je bekend als goede werkgever? Deze blog gaat over employer branding en de rol van contentmarketing.

Employer Branding

Employer branding heeft over de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het gaat hierbij enerzijds om nieuwe talenten verleiden in te stappen, en anderzijds om je bestaande talent aan boord te houden. In The War on Talent moet jij je significant kunnen onderscheiden van de rest. 

Het profileren van jouw bedrijf als leuke, afwisselende en energieke werkgever is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. Zo is het bijvoorbeeld geen geheim dat hoogopgeleide IT-ers vanzelfsprekend een goed salaris kunnen verdienen, ongeacht waar ze ook aan de slag gaan. Daarbij zitten zij als het gaat om keuzevrijheid op rozen. Belangrijk dus om je te onderscheiden en dat is lang niet altijd even makkelijk. Chris Zwart schreef hier over op Frankwatching.

Contentmarketing voor recruitment

Content marketing speelt een belangrijke, zo niet essentiële rol bij Employer Branding. Want alleen door te laten zien wat voor propositie je aan nieuwe talenten biedt, kweek je bewustzijn en word je overwogen. Het is belangrijk om ook hier je ‘talent persona’s’ te kennen en weten hoe je hen bereikt. 

Welk middel zet je in?
 Video content is momenteel erg populair. Dat komt mede door het gemak waarmee visuele content zich laat consumeren en distribueren via online kanalen als LinkedIn en Facebook. De sfeer binnen een bedrijf is bijvoorbeeld iets wat zich beter laat vangen met een video dan in tekst. Hetzelfde geldt voor testimonials van huidige werknemers die vanuit hun expertise een mooi project of traject toelichten. Allemaal elementen die de keuze van nieuw talent beïnvloeden.

Arbeidsmarktcommunicatie in de praktijk.

Het aantrekken van nieuw personeel is traditioneel gezien toegewezen aan de recruitment afdeling of de HR afdeling. Dat zijn geen marketeers en arbeidsmarktcommunicatie is een vak dat niet elke HR specialist meester is.

Samenwerken met marketing kan hier veel waarde toevoegen. Aanwezige kennis van het maken van talent persona’s, doelgroepen, communities en distributiekanalen kun je goed gebruiken. Immers potentiële werknemers zijn eigenlijk net potentiële klanten! Zij oriënteren, overwegen en besluiten om wel of niet met jouw organisatie in zee te gaan. Creëer relevante content die jouw kandidaten helpt om voor jouw organisatie te kiezen.

Content creëren? Dat klinkt als marketing werk!

Samenwerking HRM & Marketing

Daar waar de samenwerking tussen marketing en sales al jaren onderwerp van onderzoek en discussie is, zal het een uitdaging zijn om met nóg een interne afdeling samen te werken. 

Om employer branding tot een succes te maken is die onderlinge samenwerking essentieel. Doelstellingen, ambities, persona’s en budgetten kunnen hierbij op een soortgelijke manier afgestemd worden als bij de content marketing productie in samenwerking met sales. Voormalig universitair docent marketingcommunicatie Dr. Daan Muntinga pleitte onlangs al voor een verregaande samenwerking en begrip tussen HR en marketing en het liefst tot op directieniveau. Een situatie van een HR-directeur met verstand van marketing en een marketingdirecteur met kennis van human resources is een ideaal uitgangspunt.

Betrek je medewerkers bij contentcreatie

Wat voor content ga je dan creëren? Volgens het marktleidend oriëntatiekanaal voor nieuwe banen: Indeed.nl werkt storytelling het beste om je employer brand te laden. Dat verhaal kun je dan het beste laten vertellen door medewerkers en oud medewerkers. Thema’s als bedrijfscultuur, de voorwaarden, mogelijkheden voor groei en ontwikkeling maar ook de balans in werk en privé kunnen besproken worden. 

Een goed voorbeeld hiervan is de nummer 1 werkgever van vorig jaar: Philips (volgens intermediair.nl). Op de recruitmentsite wordt onderscheid gemaakt tussen drie persona’s; starter, professional en executive. Elk met een eigen subpagina waar medewerkers vertellen over het bedrijf. Er wordt gebruik gemaakt van veel videocontent en naarmate je verder komt in de journey en meer interesse ontwikkelt, tref je ook meer tekstuele informatie. 

Tot slot...

Content laten maken, die aansluit op de verschillende fasen in de journey van jouw talent, is een bijltje waar marketing al vaker mee heeft gehakt. Het loont daarbij om te investeren in de juiste content om zo de echtheid of de werkelijkheid van jouw organisatie te vangen. Het interviewen van medewerkers gaat je nog wel lukken. Het maken van video content kun je beter overlaten aan specialisten, zo schreven we al in een eerdere blog. Overweeg je om een employer branding traject op te zetten om een sterkere propositie naar je doelgroep te presenteren?

Aan ons platform verbonden content producenten kunnen je hierbij ondersteunen. ConTendR heeft een netwerk van professionele contentproducenten, die kennis hebben van jouw doelgroep en van tekst, beeld en of geluid hun vak hebben gemaakt. Wil je met hen in contact komen? Plaats dan gratis een tender op het platform en ontvang pitches en offertes van contentproducenten die jou gaan helpen bij je employer branding campagne.

Ter afsluiting: vacatureteksten gaan niet zo snel viral, een video heeft daar wel een goede kans op.
Misschien heb je deze al wel eens gezien? Blijft goed!

Meer informatie? Neem contact op: 033-3036050