Chat with us, powered by LiveChat

HR & Marketing werken samen bij Employer Branding

Als HR en marketing samen ten strijde trekken en content marketing inzetten bij ‘the war on talent’ Post & Pray…dat was van oudsher dé manier voor bedrijven om de zoektocht naar talent in te richten; het plaatsen van vacatures op vacaturesites, het delen van deze plaatsing via social media en dan maar hopen dat de juiste talenten toehappen. Misschien een recruiter inhuren, maar dat kan ook juist tegen je werken. Niet elke recruiter heeft een even persoonlijke benadering van kandidaten, ze krijgen veelal pas betaald als de vacature is vervuld, dus de druk is groot. Hoe word je bekend als goede werkgever? Deze blog gaat over employer branding en de rol van (content) marketing.

Employer Branding

Employer branding heeft over de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het gaat hierbij enerzijds om nieuwe talenten verleiden in te stappen, en anderzijds om je bestaande talent aan boord te houden. In The War on Talent moet jij je significant kunnen onderscheiden van de rest. Het profileren van jouw bedrijf als leuke, afwisselende en energieke werkgever is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. Zo is het bijvoorbeeld geen geheim dat hoogopgeleide IT-ers vanzelfsprekend een goed salaris kunnen verdienen, ongeacht waar ze ook aan de slag gaan. Daarbij zitten zij als het gaat om keuzevrijheid op rozen. Belangrijk dus om je te onderscheiden en dat is lang niet altijd even makkelijk. Chris Zwart schreef hier vorig jaar al over op Frankwatching.

Content marketing voor recruitment

Content marketing speelt een belangrijke, zo niet essentiële rol bij Employer Branding. Want alleen door te laten zien wat voor propositie je aan nieuwe talenten biedt, kweek je bewustzijn en word je overwogen. Het is belangrijk om ook hier je ‘talent persona’s’ te kennen en weten hoe je hen bereikt. Welk middel zet je in? Video content is momenteel erg populair. Dat komt mede door het gemak waarmee visuele content zich laat consumeren en distribueren via online kanalen als LinkedIn en Facebook. De sfeer binnen een bedrijf is bijvoorbeeld iets wat zich beter laat vangen met een video dan in tekst. Hetzelfde geldt voor testimonials van huidige werknemers die vanuit hun expertise een mooi project of traject toelichten. Allemaal elementen die de keuze van nieuw talent kan beïnvloeden.

De Praktijk

Omdat het aantrekken van nieuw personeel traditioneel gezien is toegewezen aan de recruitment afdeling of de HR afdeling, worden enige op campagne lijkende pogingen vaak beperkt tot het vervullen van enkele vacatures. Samenwerken met marketing kan veel waarde toevoegen. Aanwezige kennis van het maken van talent persona’s, doelgroepen, communities en distributiekanalen kun je goed gebruiken. Immers potentiële werknemers zijn eigenlijk net potentiële klanten! Zij oriënteren, overwegen en besluiten om wel of niet met jouw organisatie in zee te gaan. Creëer relevante content die jouw kandidaten helpt om voor jouw organisatie te kiezen.

-Content creëren? Dat klinkt als marketing werk! –

Suggestie of een vraag?