Chat with us, powered by LiveChat

Marketing content laten maken wat kost het?

Marketing content laten maken, wat kost dat?

Goede content vraagt om een investering, maar hoeveel?
Hier lees je wat de kosten zijn en waar je rekening mee moet houden.

Wat kost marketing content?

Deze vraag is natuurlijk niet zo te beantwoorden maar veel marketingprofessionals worstelen met deze vraag. En je kunt je afvragen hoe relevant het is, de kosten gaan vaak voor de baten uit en investeren in relevante marketing content loont altijd. Immers, zonder content wordt jouw oplossing niet gevonden, overwogen noch door klanten gekocht. Dit artikel belicht verschillende contentmiddelen die je kunt gebruiken in de customer journey. We geven antwoord op de vraag hoe je deze content laat maken en met welke budgetten je rekening moet houden. Eerst nog even wat statistiek:

  • 53% van alle marketeers zeggen dat het schrijven van een waardevolle blog de belangrijkste taak van hun inbound marketing strategie is.
  • Marketeers die 10 blogs per maand publiceren genereren 410% meer traffic dan collega’s die geen content produceren.
  • 75% van de traffic op nieuwe posts wordt gegenereerd door lezers van oude posts.
  • 32% van de B2B marketeers werkt met een uitgewerkte content marketing strategie.
  • 32% van de B2B marketeers werkt met een uitgewerkte content marketing strategie.
  • 47% van de klanten bekijken 3 tot 5 pagina’s met waardevolle content, voordat ze een gesprek willen met een vertegenwoordiger.
  • 70% van de klanten leert een bedrijf het liefst kennen via redactionele artikelen.
  • 45% van het totale marketingbudget gaat bij de meest effectieve marketeers naar contentmarketing.

Waarom ook al weer marketing content?

Elke organisatie is bezig om de aandacht van nieuwe klanten te grijpen en die van bestaande klanten vast te houden. De manier waarop je dat doet ligt vast in je marketingstrategie. Hierin staan ook de doelen en resultaten die je met deze strategie wilt realiseren. Denk daarbij aan het versterken van je reputatie en imago, het vergroten van marktaandeel, omzet, naamsbekendheid en branding of het verhogen van retentie. Uiteindelijk zijn deze doelen dienend aan een hogere doelen zoals het creëren van meer waarde voor afnemers, aandeelhouders of de voor de maatschappij.

Wat is de relatie met Contentmarketing?

Elke organisatie is bezig om de aandacht van nieuwe klanten te grijpen en die van bestaande klanten vast te houden. De manier waarop je dat doet ligt vast in je marketingstrategie. Hierin staan ook de doelen en resultaten die je met deze strategie wilt realiseren. Denk daarbij aan het versterken van je reputatie en imago, het vergroten van marktaandeel, omzet, naamsbekendheid en branding of het verhogen van retentie. Uiteindelijk zijn deze doelen dienend aan een hogere doelen zoals het creëren van meer waarde voor afnemers, aandeelhouders of de voor de maatschappij.

In welke marketing content kun je investeren?

Om een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen, zoekt jouw potentiële klant informatie. Informatie die helpt bij het maken van het besluit. In elke fase van de buyer journey is behoefte aan andere informatie, wordt deze anders aangeboden en anders verpakt.

Zo zijn visuele content zoals bedrijfsfilms, animaties en infographics goed aan het begin van de buyer journey. Gericht op de bewustwordingsfase van de klant. Een meer inhoudelijk verhaal plaats je veel later in de customer journey. Denk daarbij aan whitepapers en ebooks.
In de besluitvormingsfase zoekt je klant naar bevestiging. Die geef je in de vorm van bijvoorbeeld klantcases en referentiecases. Hier laat je zien hoe anderen de samenwerking met jouw organisatie ervaren.

Deze Buyer Journey visual van SpotOnVision geeft goed weer welke content je per fase van de buyer journey kunt gebruiken.

De duizendpoot bestaat niet, hoe kom je dan toch aan duizend poten?

Je ontkomt er niet meer aan, je zult structureel relevante content moeten maken. Sommige organisaties hebben daarvoor een content team dat fulltime bezig is met het creeren en uitgeven van marketing content. Vaak hebben deze medewerkers functies met namen als content-marketeer, contentcoordinator of het wordt toebedeeld aan online-marketeers. Maar eigenlijk vraagt elk contentmiddel om specifieke expertises. Tekstschrijven, video maken, audio bewerken, Photoshoppen. Vaardigheden die bijna niemand allemaal af kan vinken en de creatieve duizendpoot bestaat niet. Wil je deze expertise in huis halen kun je natuurlijk een heel team van vakspecialisten aannemen, elk met een eigen expertise. Je hebt het dan al snel over een viertal fulltimers met een prima salaris.Een ton of twee ben je zomaar kwijt. 

Een reclamebureau inhuren is niet direct een kosten effectieve oplossing. Bovendien beschikt niet elk bureau over alle door jou gewenste expertise. Zoek jij maar eens naar een whitepapermaker met ervaring binnen de gezondheidszorg en dan specifiek op actuele thema’s in de ziekenhuiszorg. Een goed bureau gaat zo’n uitdaging niet uit de weg en gaat zelf op zoek naar een creatieveling met dergelijke expertise. 

Bij ConTendR bieden we je de perfecte tool om zélf een contentmaker te vinden die beschikt over de door jou gewenst expertise. Immers, je kunt toch zelf wel bepalen met wie je wilt werken en wat voor middelen je nodig hebt? Zo helpen wij je precies aan de expertise die je nodig hebt.

Wat kost dat dan, de creatie van marketing content uitbesteden?

Bij het inhuren van externe contentmakers kom je al snel terecht bij zelfstandige ondernemers en contentbureaus. Freelance contentmakers zijn er in overvloed en dat freelancen past hen ook goed. Copywriters, grafisch vormgevers, fotografen en videomakers vormen een creatieve beroepsgroep die zich goed thuis voelt in de vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap. Dat betekent ook dat je te maken krijgt met uurtarieven en prijzen op projectbasis. Elke contentmaker zal zo zijn eigen tarieven berekenen om unieke content te creëren.
We kijken nu bij de meest gebruikte contentmiddelen naar de prijsopbouw en waar je rekening mee moet houden bij het laten maken van jouw marketingcontent.

Tarieven van Copywriters

Blogs, webteksten, whitepapers, artikelen en ebooks vormen nog altijd de basis van goede communicatie. Welke vorm je ook kiest, tekst vertelt nog steeds het verhaal. Niet iedereen is een goede tekstschrijver en daarom huren veel bedrijven daar een specialist voor in.

Wat kost zo’n copywriter eigenlijk?
Copywriters zijn er in vele gradaties en zoals met alles, ervaring komt met de jaren en kwaliteit kost geld. Een copywriter die veel ervaring heeft vraagt vaak een hogere vergoeding. Maar wat voor vergoeding rekenen tekstschrijvers en hoe komt deze tot stand? Tekstproductie kan op basis van vaste prijs gemaakt worden. Dit is vaak het geval als er een blog, interview, of een kort artikel geschreven wordt. Het schrijven van een korte tekst is niet gemakkelijk en een goede tekstschrijver rekent hiervoor enkele honderden euro’s.

Voor langere teksten, ook wel longtail teksten genoemd, hanteren veel tekstschrijvers een tarief per woord. Dat varieert in Nederland van ongeveer 35 cent tot 75 cent per woord en hangt ook weer samen met de gevraagde expertise en kennis van de markt.

Als alternatief voor een vergoeding per woord vragen copywriters regelmatig een tarief per uur. Hierbij moet je rekening houden dat hoe sneller jij jouw tekst wilt hebben, hoe hoger het tarief zal zijn. Als er interviews, onderzoek of andere voorbereidende werkzaamheden nodig  zijn, rekenen copywriters daar tussen de €75 en €100 per uur voor. Redigeerwerk, redactiewerk en onderzoek en advieswerk als brainstormen en creatieve conceptontwikkeling worden tegen lagere uurtarieven aangeboden.

copywriter

Wist je dat 64% van de B2B-marketeers het schrijven van teksten uitbesteedt?

Wat kost een Bedrijfsfilm?

Visuele content is relevanter dan ooit. De mogelijkheden om video’s te verspreiden via bijvoorbeeld sociale media en online kanalen zijn enorm. Video content behoort tot de duurste content om te produceren. Als je echt stappen wilt maken met videomarketing heb je hulp nodig van een videograaf. Wat kost zo’n videoproducent en waar moet je rekening mee houden?

Als je een bedrijfsfilm wilt laten maken heb je meer nodig dan alleen een persoon met een videocamera en een leuk verhaal. Een goede bedrijfsfilm maken vraagt om verschillende expertises en daarom werken videoproducenten vaak in teamverband. Het filmen zelf vormt maar de helft van het werk dat nodig is om jouw bedrijfsfilm te produceren. Denk maar eens aan het maken van een script, styling, voice-over, montage na-bewerking, kleurbewerkingen en audio mastering. Je ontkomt ook niet meer aan het gebruik van motion-graphics in je film. Deze bestaan uit tekstuele en grafische animaties die in je bedrijfsfilm verwerkt worden. Ze geven de kijker creatief vormgegeven informatie over bijvoorbeeld cijfers, grafieken, USP’s en andere data.

Je hebt daarom meerdere expertises nodig om tot een goed eindresultaat te komen. Dat betekent dat je vaak meerdere mensen nodig hebt om de film te maken. Een videograaf, een geluidstechnicus, voice-over, motion-graphic designer en iemand die dit alles tot een vloeiend geheel weet te maken en de regie voert. Al deze expertise kost geld daarom betaal je voor een beetje bedrijfsfilm al snel duizenden euro’s.

Je kunt natuurlijk met minder mogelijkheden toe maar weet dat dit direct effect heeft op het eindresultaat. Er zijn aanbieders die €1500 euro rekenen voor een kort bedrijfsfilmpje van een minuut. Veel is dan gestandaardiseerd en maatwerkmogelijkheden zit er dan niet in. Bovendien mag je voor dergelijke bedragen niet verwachten dat een hele crew de hele dag voor jou komt filmen.
Over het algemeen liggen de kosten van bedrijfsfilms van enkele minuten tussen de €3.500 en €15.000. Inderdaad naamsbekendheid creëer je niet zomaar!

Wat kost een animatie? 

Animatiefilms vragen om een iets andere aanpak. Er is nog steeds een script en een concept dat gemaakt moet worden. Maar in plaats van gebruik te maken van camera’s gaat een animator aan de slag met een storyboard, worden schetsen gemaakt van karakters en de opbouw van het verhaal. 

Ook tekstschrijvers worden ingeschakeld omdat tekst een grotere rol speelt in animatie dan in video. Voice-overs zijn essentieel en praten de kijker door de animatie. In het uiteindelijke animatie proces wordt door de animator gemaakt met hulp van complexe software. Een expertise die alleen échte creatieve geesten beheersen. Deze kunst komt met een prijs. Een professionele animator rekent voor elke minuut die de animatie duurt ongeveer €1000. 

Er zijn bedrijven die uitleganimaties maken vanaf €750 all in. Hierbij is veel gestandaardiseerd en kun je kiezen uit een paar vaste formats. Soms kom je daarmee uit maar, als je maatwerk wilt, zul je meer budget moeten incalculeren. Een goede animatie is van grote meerwaarde en helpt je klant om complexe materie snel te begrijpen. Een professionele animator kun je makkelijk vinden in het ConTendR portaal.  

Tarieven Zakelijke Fotografie

Fotografie is een belangrijk middel dat in veel content gebruikt wordt. Denk aan foto’s voor op websites, productfotografie en zakelijke portretfotografie. Een zakelijke fotograaf let op heel andere zaken dan een fotograaf die een bruiloft in beeld brengt.

De foto’s op je site moeten een deel van je merkverhaal kunnen vertellen. De kosten van een goede zakelijke fotograaf zijn variëren meestal tussen zo’n €80 en €100 per uur. Een doorsnee shoot kost een halve dag. Natuurlijk beïnvloeden andere factoren ook de prijs. Een portretfotograaf zal langer bezig zijn met het maken van van foto’s van een groot bedrijf dan wanneer je met een klein team bent. Reistijd en nabewerking van de foto’s zijn ook kostenposten als je een professionele fotograaf wilt inhuren. 

Binnen fotografie zijn er diverse specialisaties en lang niet elke fotograaf is een portretfotograaf. Specialisten in evenementenfotografie of architectuurfotografie hebben te maken met externe factoren zoals bijvoorbeeld het weer. Dat kan grote invloed hebben op het eindresultaat. Speciale lenzen en beheersing van beeldbewerkingssoftware zijn essentieel om bijvoorbeeld bedrijfspanden vast te leggen. Het maken van 360 graden foto’s en luchtfotografie vraagt om speciale opname apparatuur. Dat werk laat je niet aan een hobbyist over. Bij ConTendR vind je ook zakelijke fotografen met elk een eigen skills set.  

 

Tarieven Grafisch Design

‘Gut verpackt ist halb verkauft’ zeggen ze in Duitsland. Het zijn de creatievelingen die zorgen dat jouw content mooi verpakt wordt waardoor je klanten het aantrekkelijker vinden. Die grafisch vormgever werkt niet voor niets. Wat kost een grafisch vormgever?

Ook vormgevers werken met een uurtarief. De prijzen variëren en zijn afhankelijk van ervaring en werkdruk. De onderkant van de markt rekent €40 per uur maar ervaren vormgevers rekenen tussen de €60 en €70 per uur.

Daarnaast kun je grafisch vormgevers inschakelen op projectbasis.
Hierbij bepaal je samen op basis van een vaste prijs wat voor werk de vormgever voor je verricht en welke vergoeding daar tegenover staat. Aan wat voor bedragen moet je denken? Het maken van een infographic kost al snel €500 euro, een brochure opmaken kost minder maar minimaal €400 bij 6 kantjes A4. Opmaken van een whitepaper of het vormgeven van infographics zijn voorbeelden van projecten die goed op projectbasis kunt laten uitvoeren.

Het ontwikkelen van een website is een complexer project en niet voor elke vormgever weggelegd. Je zoekt dan bijvoorbeeld een webdesigner met grafische webdevelopment skills. Het maken van een goed grafisch ontwikkelde website, los van huisstijl en logo ontwerp kost je al snel €1500 euro.   

Bel 033-3036050. We denken graag met je mee.

Over ConTendR

ConTendR is een online platform voor vraag en aanbod wanneer het gaat om contentcreatie. Je vindt hier Nederlands beste copywriters, videoproducenten, fotografen, vertalers en makers van elke denkbare vorm van marketingcontent. Allemaal al op expertise gecheckt. Daag ze gratis uit!
Zo kun jij je weer richten op het realiseren van jouw marketingdoelen!