Chat with us, powered by LiveChat

Welke marketingcontent gebruik je bij specifieke marketingdoelen?

Er zijn vele contentmiddelen die je kunt gebruiken bij het informeren van jouw doelgroep.

Maar welk middel gebruik je nu bij verschillende marketing doelstellingen?

Daar vertellen we je hier meer over.

Marketingdoelen bepalen.

Als marketeer kom je tegenwoordig al snel in de situatie dat er vanuit jouw organisatie behoefte is aan content, want content marketing is een waardevolle manier om de doelgroep te bereiken. Of dit nu in de vorm van een whitepaper, business case, factsheet, infographic, bedrijfsvideo of zelfs een podcast is; als marketeer bepaal jij welke typen content jij inzet en waar je die content aan jouw doelgroep toont. Met uitzondering van user generated content zal jij zelf de contentcreatie moeten coördineren. 

Misschien wel de belangrijkste vraag die je jezelf nu mag gaan stellen voordat je met creëren begint: Welk doel heeft jouw contentmarketing campagne? Wil je de content puur gaan inzetten voor contactgeneratie/leads, of maakt het onderdeel uit van een grotere profileringscampagne waar kennisleiderschap op een specifiek thema het ultieme doel is? Hier volgen de drie meest gehoorde campagnedoelen met suggesties voor bijbehorende contentmiddelen.

Kennisleiderschap

Het bereiken van kennisleiderschap (je hoort ook wel de term Thought Leadership) is voor veel marketeers een ultiem doel. Assets waar veel successen mee geboekt worden zijn interviews en opinieartikelen van interne experts. Hier ga je echt dieper in op jouw kennis en visie op een actueel thema. Door waardevolle inzichten te delen, koppelt jouw prospect het beschreven thema aan jouw expertise en dat helpt potentiële klanten in het maken van een beslissing in jouw voordeel.

Het produceren van deze contentmiddelen is wel kostbaar maar hierbij geldt: rubbish in = rubbish out. Je kunt bijvoorbeeld ook een mooi trendrapport of ebook laten schrijven door een journalist. Bij het maken van opiniestukken door jouw eigen experts kun je ook beter een contentproducent inschakelen. Zelf geschreven stukken door jouw collega’s, kunnen snel verzanden in moeilijk begrijpelijke termen. Zinsopbouw die voor jou nog wel duidelijk is, maar waar de lezer zijn best voor moet doen om er kaas van te maken. Bovendien vraagt het produceren van deze contentmiddelen veel tijd van jouw organisatie, de vraag is of men die ruimte beschikbaar heeft.

Branding

Hierbij gebruik je bijvoorbeeld (animatie) videos, infographics, factsheets en andere visueel sterke en makkelijk verteerbare informatie die met de juiste uitstraling jouw organisatie vertegenwoordigt. Kies deze middelen als branding en exposure de focus van jouw campagne zijn. Je wilt op het netvlies komen van jouw potentiële klant. Eerder genoemde whitepapers lenen zich wat ons betreft niet voor branding, omdat je bij deze vorm van content het liefst ver bij de bedrijfsnaam zelf weg wilt blijven. Het draait om de inhoud en de mogelijkheden voor branding beperken zich tot een subtiele verwijzing naar jouw organisatie.

Leadgeneratie

Als leadgeneratie jouw focus heeft, richt je dan vooral op middelen als whitepapers, business cases of reference cases. Deze zijn bij uitstek geschikt voor leadgeneratie; inhoudelijk sterke kennisdocumenten waaraan gemakkelijk te refereren is tijdens het lead nurturing traject; grote kans dat jouw lead zich herinnert wat hij van jouw organisatie heeft gelezen. Jouw waardepropositie verpakt in realistisch scenario, waar het een oplossing biedt voor een actueel probleem. 

Betrek je beste klanten, jouw ambassadeurs, bij het maken van deze content. Welk probleem heb je bij hen opgelost? Branchegenoten van jouw klanten zijn graag bereid om ‘te betalen’ met informatie in ruil voor het krijgen van deze content. Video’s en infographics werken hier minder goed bij; een korte aandachtspanne maakt dat ze sneller worden vergeten en daar heb je in een langer lead nurture traject weinig aan. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van verschillende soorten content die je in kunt zetten voor campagnes. 

Er zijn nog genoeg andere contentmiddelen die jou op weg kunnen helpen, zoals podcasts (geschikt voor zowel branding als kennisleiderschap), round table discussies (leadgeneratie, thought leadership) of webinars (all of the above). Deze zijn allen goed in te zetten maar vergen wel dat men al enige voorkennis heeft van jouw brand, je schuift immers niet zo snel aan een ‘virtueel’ tafel gesprek als je de gastheer nog niet kent.

En dan nog iets...

Voor alle bovenstaande middelen is het uiteraard ook belangrijk om rekening te houden met de diverse kanalen die je gaat inzetten voor de distributie van jouw content. Een specifiek opiniestuk over de Nederlandse zorgsector gaat natuurlijk weinig resultaat boeken bij een hardcore IT doelgroep en andersom. 

Onderzoek via welke kanalen en platformen jouw doelgroep zich oriënteert, dan weet je waar je jouw content kan presenteren. Denk ook na over meetbaarheid van jouw doelen. Bedenk passende KPI’s waar je jouw resultaten mee kunt meten. De mogelijkheden voor het vergaren van data en het analyseren daarvan hebben de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Gebruikers van de nieuwste marketing automation technieken zijn in staat om verschillende contentmiddelen op het juiste moment te presenteren aan een individuele prospect. Gepersonaliseerd en afgemeten op de informatiebehoefte en actuele fase in de customer journey. Maar hoe goed je marketing technologie ook is, zonder relevante content heb je niets om te versturen.

 

Ter afsluiting

De conclusie is dat content die waarde toevoegt, verpakt in de juiste vorm, essentieel is voor het bereiken van het doel van jouw content marketing campagne. 

Het maken en produceren van waardevolle content is een kunst en dit wordt wel eens vergeten. Als jij die kunst zelf beheerst is dat natuurlijk prachtig. 

Ben je nu een uitstekende marketeer maar geen perfecte SEO copywriter dan is het handig om hulp te zoeken van iemand die er zijn of haar vak van heeft gemaakt. Samen komen jullie tot waanzinnige content die doet waarvoor het gemaakt is.

Via ConTendR kom je in contact met zo’n contentspecialist die past bij jouw doelgroep en jouw markt.

Suggestie of een vraag?